Dobrodošli na Sedam veličanstvenih!


On stoji tamo, Princ Vašinski, u svojoj palati dok puši cigaretu. Elegantan čovek. Kao junak filma Lukina Viskontija. Da li su se njih dvojica ikada sreli u Rimu, gde je Princ proveo svoje poslednje godine, posle više nego turbulentnog života kojeg je živeo? Priču o njemu razvijaju Elvira Nivera i Pjotr Rosolovski u “Princu i dibuku”, filmu koji će otvoriti ovogodišnji 14. Festival u njegovom novom prostoru, u Kombank dvorani, u samom centru Beograda.

A ovo je sigurno, što važi za svih 7 filmova, film koji zaslužuje veliki ekran. To je Film u kome se uživa zbog njegove elegantne narativne strukture, zbog načina na koji su upotrebljeni arhivski snimci, zbog montaže, muzike, zbog uvažavanja s kojim se režiseri odnose prema Princu.

Da li tragamo za određenim temama tokom izbora filmova za festival? Ne, pre svega tragamo za Filmskim kvalitetom i originalnošću, što naša publika očekuje – a ovo ću ponoviti, najbolja publika u Evropi je u ona u Beogradu. Ipak, nakon završenog izbora filmova za ovogodišnju selekciju, otkrivamo da su u tri od sedam filmova u centru pažnje deca.

Eh, želeo bih da se nadam da bi svi učitelji mogli da gledaju i da uče iz filma “Deca učiteljice Kit”, sa zadivljujućom Kit Engels, čiji je način brige o deci izbeglicama primer koji treba slediti. Ona ima učiteljske veštine i stalo joj je do dece, što je očigledno u izvanrednom primeru posmatračkog humanističkog Filma čiji su tvorci Petra i Peter Lataster.

Slično je sa “Lavežom pasa u daljini” Simona Lerenga Vilmonta, koji je u nekoliko filmova već pokazao sposobnost da se približi deci i da se ona najviše otvore pred njim. U ovom slučaju to su desetogodišnji Oleg i njegov rođak Jarik. To je višeslojni film iz ratom rastrzane oblasti Ukrajine sa, važno je da se kaže, bakom Aleksandrom u središtu priče. Film o Detinjstvu, o Strahu, o Preživljavanju, o Ljubavi. Napravljen s ljubavlju. I filmskim veštinama da se izgradi priča, komponuju slike i spoje sa muzičkom kompozicijom koja naglašava atmosferu scena, a da ih ne uništi.

Deca istu ulogu imaju i u švedskom film “Događaji u mestu Idre” u kome prijatni gradonačelnik ove male zajednice priređuje dobrodošlicu novorođenoj deci poklonom za njihove roditelje, nadajući se da će ostati i praviti još beba. Mala Grapengiser, Per Bifrost i Aleksandar Rinius stoje iza filma zajedno sa starom prijateljicom festivala, Finkinjom Mervi Junkonen kao montažerkom. Humoristički je intoniran, ima univerzalnu temu (depopulaciju seoskih zajednica) i filmski jezik koji dodaje okolnoj prirodi misteriozne veze.

Da li možemo da živimo bez umetnosti? Naravno da ne. Ambicija ovog festivala je da odaje počast umetnosti dokumentarnog Filma, ali i da kroz filmove oda počast i drugim umetničkim formama. Veoma smo srećni da u programu imamo najnoviji film Tomasa Ridelšajmera. Njegovo ostvarenje “Naslanjenje na vetar” sa izuzetnim Endijem Goldsvortijem je film o prirodi i o tome kako da se ona istraži i interpretira, čime se bavi Goldsvorti, a i kako to Ridelšajmer izvrsno radi angažujući umetnike iz filma “Dodirni zvuk”, perkusionistkinju Evelin Glen i kompozitora Freda Frita.

I još jednom pejsaži, ovoga puta kao naslikani i spojeni na potpuno drugačiji način od onog na koji smo navikli, u filmu “San ima svoju kuću” Skota Barlija, koji sam opisuje svoj film ovako: “Kroz duge statične kadrove film razvija kontemplativno hipnotičko iskustvo, nalik naslikanim platnima koja se kreću, kombinujući filmske snimke i fotografiju (snimljene na “iPhone”-u) i rukom crtane slike.” Uuu, jedva čekam da to vidim na velikom platnu!

Film koji zatvara festival je “Preduzetnik” Virpi Sutari, rediteljke i profesora umetnosti. Zabavan je, govori o ljubavi, praćen veličanstvenom muzikom koju je komponovala Sana Salmekalio. Kao i “Severno od raja”, film Virpi Sutari prikazan na jednom od prethodnih “Sedam veličanstvenih”, i “Preduzetnik” je priča o običnim ljudima ispričana neobičnim jezikom Filma.

Tue Stin Miler

Barselona, 18. maj 2018.

KOMBANK dvorana

od 8. juna do 14. juna 2018.